۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹

همزمان با روز جهانی کارگر

شیشه‌گران برای کارگران ایرانی پوستر ساخت

شیشه‌گران برای کارگران ایرانی پوستر ساخت

بهزاد شیشه‌گران برای روز جهانی کارگر و به احترام این قشر در ایران به خلق یک اثر هنری در قالب پوستر پرداخت.

بهزاد شیشه‌گران، هنرمند نقاش و طراح پوستر و از بنیانگذاران انجمن نقاشان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امروز روز جهانی کارگر در جهان و ایران است که یادآور شورش کارگران آمریکایی در اول ماه می 1886 در شیکاگو است که هر سال در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود.

وی افزود: ده‌ها سال است که به این مناسبت در کشورهای مختلف مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود تا یاد و خاطره این روز را گرامی بدارند. من نیز به یاد امروز پوستری ساختم که آن را به کارگران کوشنده وطنم پیشکش می‌کنم.

این طراح و گرافیست با انتقاد از اینکه جامعه هنری به مقوله کارگران توجه نکرده است، توضیح داد:‌ فضای فرهنگی جامعه ما خیلی به این جنبه نگاه نکرده و برای چنین روز پراهمیتی که در تمام دنیا گرامی داشته می‌شود تقریبا هیچ کاری در ایران صورت نمی‌گیرد و این برای من بسیار گران است.

شیشه‌گران به وزارتی که عنوان وزارت کار دارد نیز انتقاد کرد و گفت:‌ وزارتخانه‌ای به نام وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی که به طور معمول مدیریت هنری و فرهنگی نیز دارد می‌تواند به جای برنامه‌ریزی در امور کم‌اهمیت با سفارش به هنرمندان درجه اولی که به این روز و این قشر علاقه نیز دارند، کاری ماندگار انجام دهد.

وی به خلا موجود در آثار هنری با موضوع روز کارگر اشاره کرد و گفت: من این کار را به صورت خودجوش انجام دادم زیرا نمی‌توانم در این مورد بی‌تفاوت باشم. من از سال 50 تا امروز در ارتباط با مسائل اجتماعی ملت‌ام بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی و نیز حمایت مالی از سوی ارگانی کار هنری خلق کرده‌ام.

این هنرمند نقاش در مورد فضای کاری پوسترش توضیح داد: این فضای کاری تقریبا فضای سه چهار ساله گذشته من است. در اینجا با خطوط متنوع در بدن انسان به شکل مواج کار کرده‌ام و به‌گونه‌ای هیجان و حرکت و پویش در وجود انسان را به نمایش گذاشته‌ام. حرکت‌های خطوط در فکر، وجود و حرکت آدمی جریان دارد.

شیشه‌گران در پایان گفت: رنگ‌های این اثر نیز غیرکارگری نیست. با این رنگ‌ها می‌خواستم که به شخصیت یک کارگر از دید دنیای هنری خودم نزدیک بشوم. احساسم این است که این طیف رنگی به شخصیت پرجنب و جوش یک کارگر نزدیکتر است.

کد خبر 2044755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha